Oseberg 12L1

Dette båndet med flere ble funnet i Oseberg-graven, Oseberg gård, Tønsberg. Graven dateres til år 834, men en del av utstyret funnet i den kan være betydelig eldre. Graven ble utgravd i 1904

Når jeg skulle testveve dette båndet i rett bredde måtte jeg først lage nye brikker. De 7x7cm i 1mm plast som jeg vanligvis bruker ble for tunge.

5x5cm ble mer passe. Fortsatt plast. De som insisterer på at det må være tre eller bein i brikkene får kose seg med de.

Mønsteret består av 8 brikker og båndet var antagelig vevd i silke og lin.

For å få rette bredden må tråden være tynn. I denne testvevingen har jeg brukt DeVere Yarns 046 Rust – Pure Silk – 36 thread og Bockens Lingarn 40/2 (alt. 35/2) – natur – Jeg har «snudd» fargene på denne test-vevingen.

DeVere Yarns
Bockens

Starten på båndet er ikke akkurat av de peneste, men tannpirkerene sier noe om hvor smått dette egentlig er.

Dette båndet er så smått at garnet i seg selv er med på å lage struktur. Etter en stund, når det har blitt mye tvinn på trådene bak brikkene må vri-retningen på brikkene forandres, da forandres også strukturen i selve båndet.

Liten skyttel måtte også lages. Silketråden er rimelig «levende», så den ble enkelt låst med en strikk.

Oseberg 12L1

Selve mønsteret er rimelig enkelt, asymmetrisk og alle brikkene dreies i en retning inntil det må snus gå grunn av tvinn. På mønstertegningen er lin-tråden i krem og silken i rødt. Baksiden av båndet blir lik.

Snuingen kan gjøres på forskjellige steder i mønsteret. Husk at en snu-sekvens ikke er fullstendig avsluttet før etter 4 innslag.

Bildet over viser samme side av båndet (6mm), eneste forskjellen er at brikkene går enten forover eller bakover. Resultat er at lintråden (naturfarget) skifter «høyde» og blir mer markant den ene veien.

Her i denne utgaven er silke og lin på rett sted.

DeVere Yarns 052 Forget Me Not – Pure Silk – «36 thread» and Bockens linen yarn – nature 40/2

Bruker av fiskesviveler i enden (en svivel pr brikke) for å kunne veve hele lengden uten at det blir tvinn på tråden.

______________________________________________________________________________
Kilder:
Anna Grostøls samlinger.
Bente P Skogsaas.
Norsk Folkemuseum.
______________________________________________________________________________

Silke holder dårlig på farg og vil miste den gjennom flere århundrer i jorden. Silke var betydelig mer verdifullt enn lin, så mye av det som i dag fremstår som silke i naturfarge var egentlig farget med en gild farge.
______________________________________________________________________________

Dette er antagelig også mønster fra Oseberg-funnet, Farger og deres plassering er ikke historisk korrekt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *